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The Rough Cut Diamond set

 

Rough cut diamond - Volume 1

Flashback E-CD 1003 DA (Sortie en 1989)

Rough1

Traduction de la présentation des chansons au dos de l'album vinyl

Juin 70 : 5 jours de session d'enregistrement progressent dans le studio B de RCA à Nashville, Tennessee. Le studio est rempli de grands et talentueux musiciens - James Burton et Chip Young aux guitares, Norbert Putnam à la basse, David Briggs au piano, Jerry Carrigan à la batterie et Charlie McCoy à l'harmonica. Derrière le micro est présent un autre grand et talentueux musicien. Son nom est Elvis Presley.

Entre jeudi 4 juin et lundi 8 juin un total (connu) de 34 chansons furent mises sur bande par ce groupe impressionnant, de cette manière l'événement du grand Elvis Presley fut la plus grande session d'enregistrement de tous les temps. Plus tard, toutes ces chansons furent mixées et complétées avec des cuivres, cordes et voix et il résulte de la bande réalisée 4 albums différents et 6 singles. Le présent album, en tout cas, contient les "bandes de base" originales et les prises alternatives enregistrées pendant cette semaine mémorable de juin 1970 (plus 2 prises enregistrées en septembre de la même année). Toutes les chansons de cet album sont par conséquent différentes des versions précédemment réalisées. Maintenant, écoutez cette subtile sélection montrant la puissance réelle qui s'appelle… "Rough cut diamond".

Face 1. La face des ballades, commence avec "I'll never know", une belle ballade qui fut enregistrée le 5 juin et apparut sur l'album "Love letters from Elvis". La suivante en ligne est la prise 3 de la chanson puissante "Just pretend", une des plus marquante de l'album. Elle a été enregistrée le 6 juin et la première réalisation commerciale a été sur l'album "Elvis : That's the way it is" vendu à un million d'exemplaires. "Life" est un single manqué du LP "Love letters from Elvis", elle ne fut jamais réellement placée dans les hits parades. Sans les rajouts d'orchestre de la version finie, cette prise enregistrée le 6 juin, a un son totalement différent. Le 6 juin a été aussi enregistrée "When I'm over you" dont la première réalisation a été sur l'album "Love letters from Elvis".

La chanson suivante, "Make the world go away", est une très belle ballade country qui fut un hit de Eddy Arnold dans le milieu des années 60, quand elle arriva en numéro 1 dans les hits parade de country. Elle fut écrite par Hank Cochran, qui fut un des fameux "frères Cochran", même malgré qu'il ne fut pas réellement apparenté à son partenaire Eddie cochran. Elvis enregistra cette chanson le 7 juin, et le premier morceau apparu sur le LP "Elvis country", un des meilleurs albums d'Elvis du début des années 70. "Funny how time slips away" est une autre chanson country bien connue, écrite par Willie Nelson au début des années 60 et changée entre autre par Jerry Lee Lewis, Johnny Tillotson, Ricky Nelson et Tom Jones. Elvis finit par inclure "Funny…" dans ses apparitions "live".

Cette beauté enregistrée le 7 juin, sans les chœurs, est celle qui a été réalisée sur le LP "Elvis country". "This is our dance" est une valse d'origine anglaise, de Geoff Stevens et Lee Reed, qui sont aussi responsables de plusieurs morceaux de Tom Jones et Engelbert Humperdinck. La bande d'Elvis a été faite durant la session du 6 juin ; la seconde voix derrière est celle de Charlie Hodge. C'est un autre morceau du LP "Love letters from Elvis".

Face 2. La face rythmée, s'ouvre avec la rapide chanson de country "I washed my hands in muddy water" de Joe Babcock, un des membres du groupe vocal, "The Nashville Edition". A la place des arrangements de cuivres habituel, cette "version alternative", enregistrée le 7 juin, fait figurer Jerry Carigan sur les toms basses de la batterie. Elle est une minute plus longue que le morceau de l'album "Elvis country". Une des 4 chansons qu'Elvis a enregistrée le 22 septembre, "Snowbird", est aussi sur le LP "Elvis country" ; la chanteuse canadienne Ann Murray en avait fait un hit mondial durant cette période.

Revenons à la session du 5 juin avec "Stranger in the crowd", chanson avec de grandes influences espagnoles, et qui se trouve dans le LP "Elvis : That's the way it is" et dans lesuql est brièvement entendu cette chanson dans ce film documentaire. C'est le premier album réalisé dans cette forme, sans la section des cuivres. Aussi entendu dans le film est la grande chanson rock "Patch it up", mais cette version alternative est une minute plus longue. Elle a été enregistrée le 8 juin et a été le dernier morceau de cette session de 5 jours.

"I ain't no big thing (but it's growing)" devient largement connue quand Roy Orbison l'enregistra en 1972. Elvis fit cette version deux ans après, le 6 juin, et le son est parfait sans les cordes, comme celle que l'on entend dans le LP "Love letters from Elvis". Le 4 juin, Elvis met sur bande le rock traditionnel "Cincy, Cindy" lequel apparaît dans le LP "Love letters from Elvis". "Where did they go, Lord ?" est une autre prise de la session du 22 septembre. Cette chanson gospel a été réalisée en single ; environ dix ans plus tard sur un album pour la première fois.

Textes anglais du vinyl 33 tours :

June, 1970: a five-day recording session was in progress in RCA's Studio B in Nashville, Tennessee. The studio was filled with highly talented musicians – James Burton and Chip Young on guitar, Norbert Putnam on bass, David Briggs on piano, Jerry Carrigan on drums and Charlie McCoy playing the harmonica. Behind the vocalist's microphone stood yet another highly talented musician. His name was Elvis Presley.

Between Thursday, June 4th and Monday, June 8th a (known) total of thirty-four songs was put on tape by that impressive group, thus establishing the event as the biggest Elvis Presley recording session of all times. Later, all of these songs would be mixed and overdubbed with horns, strings and vocals and the resulting tracks be released on four different albums and six singles. The present album, however, contains the original "basic tracks" and alternate takes recorded during that memorables week in June, 1970 (plus two tracks recorded in September of the same year). All songs on this album are therefore different from any previously released versions. Now, listen to this fine selection of what might truly be called… ROUGH CUT DIAMONDS.

SIDE ONE, the ballad side, opens with "I'll never know", a fine ballad which was recorded on June 5th and appeared on the Love Letters from Elvis album. Next in line is take 3 of the powerful song "Just pretend", one of the album's highlights. It was recorded on June 6th and first commercially released on the million-selling album, Elvis: That's the way it is. "Life" is a lost single from the Love letters from Elvis LP that never really made it on the charts. Without the dubbed-in orchestra of the finished version, this track, recorded on June 6th, was "When I'm over you", first released on the Love letters from Elvis album. The next song, "Make the world go away", is a beautiful country ballad which was a smash hit for Eddy Arnold in the mid-sixties, when it reached the number one spot in the country charts. It was written by Hank Cochran, who became famous as one of the "cochran Brothers", even though he was not really related to his partner, Eddie Cochran. Elvis recorded the song on June 7th, and the track first appeared on Elvis country, one of the best Elvis albums of the early seventies. "Funny how time slips away" is another well-known country song, penned by Willie Nelson in the early sixties and sung by the likes of Jerry Lee Lewis, Johnny Tillotson, Ricky Nelson and Tom Jones. Elvis often included "Funny" in his live appearances. This beauty was recorded on June 7th, without the vocal backing track with which it was released on the Elvis country LP. "This is our dance" is a waltz tune by British-born Geoff Stevens and Les Reed, who were also responsible for many tracks by Tom Jones and Engelbert Humperdinck. Elvis taped it during the June 6 session; the second voice belongs to Charlie Hodge. Another track from Love letters from Elvis.

SIDE TWO, the rhythm side, opens with the fast country song "I washed my hands in muddy water" by Joe Babcock, one of the members of the vocal backing group, "The Nashville Edition". Instead of the usual heavy horn arrangement, this "altake", recorded on June 7th, features Jerry Carrigan on bass drums. It lasts one minute longer than the track on the Elvis country album. One of four songs Elvis recorded on September 22 was "Snowbird", also on the Elvis country album; Canadian singer Ann Murray scored a wordwide hit with it during this period. Back to the June 5 session with "Stranger in the crowd", the Spanish-influenced song that highlighted the Elvis: That's the way it is album and which is briefly heard in the documentary film. This is the first album release in this form, without the horn section. Also heard in the film is the great rocker, "Patch it up", but this alternate version lasts half a minute longer. It was recorded on June 8th as the very last track of the five-day session. "It ain't no big thing (but it's growing)" became widely known when Roy Orbison recorded it in 1972. Elvis did his version two years earlier, on June 6th, and it sounds just perfect without the strings that were heard on the Love letters album. On June 4th, Elvis taped the traditional rocker "Cindy, Cindy" which later appeared on the Love letters from Elvis album. "Where did they go, Lord?" is another take from the September 22 session. This gospel song was released as a single; about ten years later it appeared on an album for the first time.

 

 

Rough cut diamond - Volume 2

Flashback E-CD 1004 DA (Sortie en 1989)

Rough2

Traduction de la présentation des chansons au dos de l'album vinyl

La très belle ballade country "If I were you" a été publiée pour la première fois dans l'album "Love letters from Elvis" ; la présente version est le morceau de base sans les cuivres, les cordes et les voix additionnés, et a été enregistrée directement d'après l'acétate original stéréo.
Enregistrée à Nashville, le 8 juin 1970

La "pure" version de studio de "Help me make it through the night" est supérieure à celle réalisée en 1972 pour l'album "Elvis now", bien que malheureusement les deux premières paroles soient manquées au début de la première ligne, "Take the ribbon from your hair".
Enregistrée à Nashville, le 16 mai 1971.

La réalisation officielle de "Until it's time for you to go" a eu plutôt un pauvre mixage, spécialement du côté des chanteurs vers la fin, les cordes et une sorte de bataille du côté de l'orgue, suivant à peu près et se noyant complètement dans la partie vocale d'Elvis. Sur cet enregistrement sur acétate, c'est seulement Elvis et sa bande, ce qui donne un travail meilleur.
Enregistrée à Nashville, le 17 mai 1971.

Les groupes hommes et femmes ont été enregistrées pour "It's only love" avant même qu'Elvis chante sa partie, mais on l'entend un peu sur cet acétate original. Une fois encore, cette version a un son sensiblement clair et direct, à la pose, on mettait la voix d'Elvis, ce qui fut souvent inutile, étant "massacré" ensuite par un pauvre mixage et de mauvais rajouts dans les années 70.
Enregistrée à Nashville, le 20 mai 1971.

Sur cet acétate est enregistrée "We can make the morning", les cordes sont déjà enregistrées, mais pas les parties vocales. Ecoutez ce grand morceau, il est semblable lui-même à la version de studio ! Le son "de base" d'Elvis et de sa bande dépasse la réalisation "officielle" de loin…
Enregistrée à Nashville, le 20 mai 1971.

"Heart of Rome" est la réalisation originale de l'album "Love letters" en 1971. Elle fut à cette époque généralement regardée comme un des morceaux les plus faibles de l'album ; cet acétate original révèle une histoire complètement différente. Furent rajoutées les trompettes à cornet et les cordes, à la place du dur martelage de Jerry Carrigan à la batterie, et Charlie Hodge est en seconde voix, en compétition avec la perfection vocale d'Elvis délivrée dans cette chanson compliquée.
Enregistrée à Nashville, le 6 juin 1970.

Cette version de "It's your baby, you rock it" n'est pas seulement différente du morceau de l'album "Elvis country", mais aussi de la version réalisée dans le coffret "Behind closed doors". L'auditoire est complètement concentré sur Elvis, le bassiste et le batteur jouent, mais les parties vocales ne sont pas présentes sur cet acétate.
Enregistrée à Nashville, le 5 juin 1970.

"Marie in the morning" est une des meilleures ballades d'Elvis, dans le début des années 1970. Les parties vocales entendues dans l'album "Elvis : That's the way it is" ne sont pas les vraies paroles sensibles de cette chanson. Dans cette prise de pure "version de base", manque aussi bien l'accompagnement des cordes et les rajouts des voix.
Enregistrée à Nashville, le 5 juin 1970.

Elvis fait une de ses imitations de Mario Lanza dans la ballade de type opéra qu'est "Rags to riches". La réalisation officielle fut mal produite, et fut pauvrement mixée, ce morceau "de base" - sans les cordes et les voix - est supérieure. On entend Elvis chanter "Hold me and cuss me" à la place de "Hold me and kiss me", il fera plus tard un ré-enregistrement de la ligne nécessaire…
Enregistrée à Nashville, le 22 septembre 1970.

"The sound of your cry" a été réalisée en 1971 sur la face B du single "It's only love". Sur cette version, Elvis et sa bande ressortent plus fort, les cordes ne sont pas présentes.
Enregistrée à Nashville, le 4 juin 1970.

La classique chanson pop "The first time ever I saw your face" a été enregistrée originellement par Roberta Flack en 1970. La version d'Elvis a été réalisée sur la face B du single "American trilogy" une année après. La version réalisée, en tout cas, réussit à faire connaître l'enregistrement original, qui est en fait un duo entre Elvis et la chanteuse de country Temple Riser ; c'est sous cette forme que nous l'écoutons dans ce présent album pour la première fois. L'acétate original contient un petit défaut dans la qualité du son, durable pour un peu dans le deuxième, dûe à une erreur technique.
Enregistrée à Nashville, le 15 mars 1971.

Le morceau final de cet album et un autre enregistrement "de base" en studio d'un des plus grands hits d'Elvis dans les années 1970. "You don't have to say you love me", premier enregistrement par Dusty Springfield en 1969. On n'entend pas les cordes et les parties vocales dans cette version.
Enregistrée à Nashville, le 6 juin 1970.

Textes anglais du vinyl 33 tours :

The beautiful country ballad "If I were you" was first published on Elvis' Love letters album; the present version is the basic track without the horns, strings and backing vocals added later, and was recorded directly from the original stereo acetate.
Recorded in Nashville, June 8, 1970

The "pure" studio version of "Help me make it through the night" is far superior to the one released on the 1972 Elvis now album, even though unfortunately the first two words are missing from the opening line, "Take the ribbon from your hair".
Recorded in Nashville, May 16, 1970

The official release of "Until it's time for you to go" was a rather poor mix, especially towards the end where the backing vocals, strings and a high-pitched organ almost succeed in drowning Elvis' vocals completely. On this acetate recording it's just Elvis and his band, doing a fine job.
Recorded in Nashville, May 17, 1970

Male and female backing vocals were recorded for "it's only love" even before Elvis sang his part, but little can be heard of them on this original acetate. Once again, this version has a markedly clear and direct sound, showing off Elvis' powerful voice which often was unnecessarily "butchered" by poor mixing and overdubbing in the 1970s.
Recorded in Nashville, May 20, 1971

On the acetate recording of "We can make the morning", strings were already recorded, but no backing vocals. Listening to this great track is like being in the studio yourself! The "basic" sound of Elvis and his band beats the "official" release by miles…
Recorded in Nashville, May 20, 1971

"Heart of Rome" was originally released on the Love letters album in 1971. It was then generally regarded as one of its weakest tracks; this original acetate tells quite a different story. Gone are the corny trumpet and string overdubs; instead one haers hard-hammering Jerry Carrigan on drums and Charlie Hodge as second voice, competing with Elvis' perfect vocal deliverance of this complicated song.
Recorded in Nashville, June 6, 1970

This version of "It's your baby, you rock it" is not only different from the track on the Elvis country album but also from the version released in the LP-set Behind closed doors. The listener can concentrate completely on Elvis, the bass player and drummer, as no backing vocals are present on this acetate.
Recorded in Nashville, June 5, 1970

"Mary in the morning" is one of Elvis' better ballads from the early 1970's. The backing vocals heard on the That's the way it is album did not do the sensitive lyrics of this song any good. This pure, basic version lacks both string accompaniment and vocal overdubs.
Recorded in Nashville, June 5, 1970

Elvis does one of his Mario Lanza impersonations on the opera-type ballad, "Rags to riches". The official release being overproduced and poorly mixed, this basic track – without strings and vocals – is superior. Elvis can be heard singing "Hold me and cuss me" instead of "Hold me and kiss me", making a later re-recording of this line necessary…
Recorded in Nashville, September 22, 1970

"The sound of your cry" was released in 1971 as the B-side of the single It's only love. On this version Elvis and his band come out much stronger, as no strings are yet present.
Recorded in nashville, June 4, 1970

The pop classic "The first time ever I saw your face" was originally recorded in 1970 by Roberta Flack. Elvis' cover version was released as the B-side to American trilogy one year later. The released version, however, failed to reveal that the original recording was in fact a duet between Elvis and country singer Temple Riser; it is heard in that form in the present album for the first time. The original acetate contains a little flaw in sound quality, lasting for a few seconds, due to a technical error.
Recorded in Nashville, March 15, 1971

The final track on this album is another "basic" studio recording of one of Elvis' biggest hits of 1970, "You don't have to say you love me", first recorded by Dusty Springfield in 1969. No strings or backing vocals are heard on this version.
Recorded in Nashville, June 6, 1970

 

 

Rough cut diamond - Volume 3

Flashback ECD 1071 (Sortie en 1996)

Rough3

GOSPEL GREATS AND STAX

Put your hand in the hand

Reach out to Jesus

He is my everything

There is no God but God

I John

Bossom of Abraham

Put your hand in the hand

Raised on rock

Just a little bit

If you don't come back

Three corn patches

Take good care of her

Find out what's happening

I've got a thing about you baby

Just a little bit

For ol' times sake

Raised on rock

 

Rough cut diamond - Volume 4

Flashback ECD-1072 (Released 1996)

Rough4

FROM NASHVILLE TO HOLLYWOOD

Twenty days and twenty nights

I've lost you

I was born about ten thousand years ago

The sound of your cry

The fool

Little cabin on the hill

Cindy, Cindy

Bridge over troubled water

Got my mojo working

How the web was women

The first time ever I saw your face

Until it's time for you to go

Separate ways

For the good times

Where do I go from here

Burning love

Fool

Always on my mind

It's a matter of time

For the good times

Until it's time for you to go


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